Minggu, 09 Desember 2012

MASJID KUBA'


Masjid Kuba': masjid pertama yg di dirikan oleh Rosullullah dan para Sahabat suwaktu hijrah ke tanah Yastrip/Madinah..

hikayah singkat dan keutamaan2 di dalamnya: Ketika Rasulullah(s.a.w) dalam perjalanan hijrahnya dari Mekah menuju ke Madinah, beliau berhenti di rumah Kaltsum ibn al-Hidam seorang Bani Amru ibn Auf ibn Malik ibn al-Aus. Nabi mengikatkan tali untanya di sana, kemudian membangunkan
 Masjid Quba. Iaitu masjid pertama yang dibina Rasulullah dan para sahabatnya di wilayah Madinah Munawarah. Dalam konteks itu turun ayat yang maksudnya:

Sesungguhnya masjid yang didirikan atas dasar taqwa, sejak hari pertama adalah lebih patut kamu bersolat di dalamnya. Di dalamnya ada orang-orang yang bersih. (Q,s al-Taubah: 108)

Rasulullah(s.a.w) bersabda; "Barang siapa telah bersuci(berwudlu) di rumahnya kemudian mendatangi Masjid Quba lalu solat di dalamnya dua rakaat, maka baginya sama dengan pahala umrah." (Sunan Ibn Majah no. 1412)

Masjid Quba telah diperbesarkan pada masa Raja Fahd ibn Abdul Aziz pada tahun 1406H/1986 dengan kos 90 juta(SAR) dan dapat menampung 20 ribu jamaah, Jaraknya dari Masjid Nabawi sekitar 2.3km.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar